Obrad pohlavnej zrelosti a obriezky

Rytmus života človeka je v rozhodujúcich životných prerobiť obklopený náboženskými rituálmi. Tieto "prechodové rituály" (francúzsky: rites de passage) 4 majú v dôležitých medzníkoch ľudského života, akými sú narodenia, pohlavné zrelosť a smrť


Pomôcť preklenúť medzistavoch medzi opúšťaní doterajšie etapou života a nadchádzajúcim vstupom do novej a začarovať nebezpečenstvo, hroziace na prechodoch.

Rituály iniciácie

(z latinského: initium = "počiatok, vstup") spojené s počiatkom pohlavnej zrelosti zakončujú životnú etapu detstva a uvádzajú nové obdobie pohlavne zrelé dospelosti. Takmer všetky kmeňové náboženstvá oslavujú tento prechod od detstva k dospelosti rituálom prechodu od smrti (koniec detstva) k znovuzrodeniu (počiatok dospelého života).

U Indiánov kmeňa Yaman z Ohňovej zeme existuje iniciačný obrad "Ciexaus", kolektívne zasvätenie chlapcov a dievčat v pubertálnom veku, ktoré trvá až tri mesiace a koná sa v osobitnej kopulovité chyži. Iniciačný ceremoniály zasvätenie mládeže sa väčšinou obmedzujú - podľa prevahy patrilineárních alebo matrilineárních tendencií v kmeňovej skupine - iba na zasvätenie mladíkov, prípadne chlapcov s ich nadväznosťou na mužskú spoločnosť, vzácnejšie na zasvätenie dievčat. Dievčenské zasvätenie býva spravidla záležitosťou rodiny a jeho účelom je pohlavný poučenie dievčatá a jej uvedenie do manželstva.

U väčšiny kmeňov je ženám k iniciačným slávnostiam dovolený prístup len obmedzene alebo vôbec nie

Priebeh slávnosti iniciácie, ktorá môže často trvať viac rokov, je rozčlenený na rôzne etapy. Najskôr sú zasvätenia vykázaní z doterajšieho obvyklého prostredia do buše alebo lesa, púšte alebo hôr, čo zároveň znamená odlúčenie od matky. To sa niekedy dramaticky vykonáva tak, že muži v maskách prepadnú matku a dieťa jej ukradne. Do sveta nového života sú kandidáti uvedení ako poučením o celej tradícii kmeňa, okrem iného o mýtické-religióznych tradičných hodnotách, ako aj zasvätením do symboliky masiek a sakrálnych predmetov (hudobných nástrojov) kmeňa a ponaučením o sexuálnom živote, tak aj výkladom o tom, aká rola je ako muža a ženy kmeňa čaká. Je to obdobie skúšok a otužovanie postěním a nedostatkom, mučením a zmrzačováním (napr. vyrazením rezákov).

Prechod zasvěcovaných od smrti k novému zrodeniu býva často vyjadrovaný symbolom netvora

Ktorý zasvěcovaného prehltne a potom opäť vyvrhne, alebo tým, že zasväcovaný sa musí preplazenia úzkym otvorom, ako napríklad u austrálskych domorodcov, skrze roztiahnuté nohy mužov.

Opustenie života detstve je symbolizované novým odevom, pomaľovaním tela bielou farbou mŕtvych, tetovaním a pomazaním mladíkov krvou starých mužov. Tento krvavý rituál, napr u austrálskych kmeňov, sa vykonáva za účelom zvýšenia životnej sily a plodnosti a je súčasne symbolom pokrvného spojenia s pravekými predkami.

Nové narodenie v kmeňovom spoločenstve sa tiež vyjadruje zmenou mena kandidáta. U niektorých kmeňov býva iniciačný zasvätenie mladíka spojené s jeho prijatím do mužského tajného zväzu kmeňa.

Súčasťou iniciačný slávnosti u mnohých kmeňov je tiež obriezke pohlavia. Obriezka vykonaná v pubertálnom veku býva vnímaná ako obeť duchom plodnosti pre zaistenie plodiaci a rodiacej sily.

Obriezka mladíkov ako cirkumcíze (latinsky: "obriezke") znamená operatívne odstránenie predkožky mužského pohlavného údu. Je bežná u afrických národov južne od Sahary av Austrálii.

U austrálskych domorodcov majú mladíci pri obriezke stratiť pokiaľ možno čo najviac krvi, pretože krv odovzdaná chlapci pri pôrode matkou je pre nový, čistý úsek mužského života začínajúcich obriezkou škodlivá.

Obrezania ako incízia (latinsky: vřezání, vyrezanie), zárez do predkožky, sa vykonáva u národov v Oceánii a Indonézii a je zároveň rituálnym aktom prípravy na sexuálnu úlohu muža a ženy.

Obriezka dievčat je pomerne vzácna

Vykonáva sa ako excízia (latinsky: vyrezanie), to znamená odrezanie pyskov ohanbia alebo klitoridy. Posledné ako "klitoridek-Tomie" znamená zmrzačenie ženských genitálií, pri ktorom malé pysky a klitoris sú natiahnuté a prerezané, čo sa bežne vykonáva treba u kmeňov vo východnej Afrike av arabskom svete.

V súvislosti s dievčenské obriezkou v dobe puberty sa u afrických kmeňov vykonáva ženská obriezka (latinsky: zašitie) ženského pohlavného orgánu, čím sa tento urobí neschopným pohlavného styku ako záruka predmanželskej cudnosti. Až vo vhodnej chvíli pred svadbou sa zošité miesto defibulací (latinsky: rozpáraniu) opäť uvoľní.

Pre africké Dogon sa obriezka u mladíkov a dievčat zakladá na predstave, že každý človek vlastný bisexuálne dušu, to znamená okrem svojej vlastnej aj dušu svojho pohlavného partnera. preputiou (latinsky: predkožka) mužov je nositeľom ženskej duše, v klitorisu (klitorisu) spočíva duša mužská.

Obrad pohlavnej zrelosti a obriezky


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí:

Diskusia a skúsenosti

Pridaj komentár

Pridaj komentár

Povinné položky